Buksnes Kirke
Informasjon om kirken: Buksnes kirke er en langkirke utført i dragestil og sto ferdig til innvielse i november 1905. Kirken, som har plass til 600 personer er bygd i tømmer og er den siste i en lang rekke kirker i Buksnes kirkesogn. Den ble tegnet av Karl Norum og ligger på en liten høyde i Gravdal i Vestvågøy kommune. Kirken har nå sitt tredje orgel som sto ferdig i 1998 og ble levert av Ryde & Berg.
Etter å ha vært i Borge kirke på fredagen, ble det et besøk i denne
kirken påfølgende søndag. Turens andre Ryde-instrument, men denne gangen
i en trekirke med mye mindre gjenklang og et større orgel med flere
muligheter. Kirken som har et spesielt interiør har mange fine detaljer,
og spesielt da på bjelker og lignende hvor det er skåret inn mønster som
ansikter eller masker i vikingstil. Dette er også tatt med i orgelets
fasade. Orgelet er bygget inn i et vakkert orgelhus med pedaltårn på
sidene. Som et større instrument, både fysisk og stemme messig var
trakturen her noe tyngre å drive, samme med enkelte av registertrekkene
samt koppelpedalene. Orgelet som med sine med sine 25 stemmer er relativt
oversiktlig, selv om et registersystem hadde vært til hjelp, har en
oversiktig spillepult og er lett å bli kjent med. Jeg brukte her
opptakeren til å få bedre inntrykk av hvordan de forskjellige
kombinasjonene hørtes ut nede i kirkesalen. Svellverket er mer utfyllende enn i Borge, og med tre 8'stemmer og to 4' stemmer til en 2' stemme, kvint, ters, en mixturstemme og obo så blir svellverket nesten jevnbyrdig med hovedverket, og i motsetning til Borge er det tremulant på svellverket! Obostemmen likte jeg godt, og det er synd jeg ikke fikk den med på noe opptak. En cornettoppbygning var også ganske fin, men terz-stemmen er noe fremtredene på enkelte steder i oktavene.
Det var lett å drømme seg bort ved dette instrumentet, og
improv-opptaket ble jeg også veldig fornøyd med. Det følger helt de
inntrykkene jeg fikk på turen mot Lofoten fra Bodø. Orgelets
stemmevariasjon kommer delvis frem i opptaket. Selv om det meste var
greit å betjene, likte jeg ikke koppelpedalene som var ganske harde. Spesielt om man foretrekker å spille uten sko så ble det hardt å trekke
fra koppelet. Løsningen med svellverket mot bakveggen på hovedverks hus,
og enkelte andre løsninger var ikke helt som jeg foretrekker dem. Men
instrumentet i seg selv er et godt instrument og lyden på opptaket viser
at svellverket høres godt nede i salen.
Jeg håper at jeg får mulighet til å besøke dette instrumentet igjen ved
en senere anledning!
Kilder: Kantor
Andrey Pirozhkov Stor takk til kantor i Buksnes Kirke, Andrey
Pirozhkov for tilgang til
dette flotte instrumentet. |
|||||||
Hovedverk | Svellverk | Pedalverk | Ryggpositi | ||||
Principal | 16' | Principal | 8' | Subbas | 16' | ||
Oktav | 8' | Gedakt | 8' | Oktavbass | 8' | ||
Rørfløyte | 8' | Fugara | 8' | Gedakt | 8' | ||
Vox Candida | 8' | Oktav | 4' | Oktav | 4' | ||
Oktav | 4' | Blokkfløyte | 4' | Bassun | 16' | ||
Kvint | 2 2/3' | Kvint | 2 2/3' | Trompet | 8' | ||
Oktav | 2' | Waldfløyte | 2' | ||||
Mixtur | V | Terz | 1 3/5' | ||||
Trompet | 8' | Scharf | III | ||||
Obo | 8' | ||||||
Tremulant | |||||||
Normalkopler | |||||||
Hovedverk + Svellverk | Pedal + Hovedverk | Pedal + Svellverk | |||||
Oktavkopler | Klaveromfang | C - G5 | |||||
Superoktav - Pedal + Svellverk | Pedalomfang | C - F3 | |||||
Tilbake til instrumentsiden. |
Copyright © Magnus Hagtvedt - 2014 | www.magnus-hagtvedt.com | post@magnus-hagtvedt.com | MOB: 93427909 |