Horten kirke
Informasjon om kirken: Horten kirke stod ferdig i 1856 og ble tegnet av arktitekt Christian Henrik Grosch. Den er oppført i tegl og har 900 plasser. Under andre verdenskrig ble Marinens hovedverft bombet til grus, mens kirken som ble markert med andre farger fikk stå omtrent urørt. En stor stein traff riktig nok kirken, og fire av glassmaleriene fra 1920 ble smadret. Glassmaleriene ble erstattet i 1990-92. Kirkens første orgel ble levert av Paul Brantzeg og hadde 15 stemmer. Grunnet dårlig mekanikk ble instrumentet byttet ut i 1924 og et nytt orgel levert av Jørgensen. Det hadde 18 stemmer fordelt på to manualer og pedal. I 1958 ble orgelet ombygd og endret av Jørgensen og deretter var det i bruk frem til det ble erstattet av dagens orgel. Som mange andre Jørgensen-instrumenter begynte orgelet å gi en del problemer og dette fikk et par organister til å slutte i stillingen grunnet misnøye. Etter en større pengeinnsamling ble orgelet i 2013 bygd om og utvidet til 28 stemmer og mekanisk traktur. Arbeidet ble utført av Karl Schuke Berliner Orgelbauwerkstatt. Alle orglene har hatt den samme fasaden som ble tegnet av kirkens arkitekt.
Dette orgelet har stått på ønskelisten min en stund og det skulle vise seg verdt ventetiden. Disposisjonen virket lovende da jeg fikk den tilsendt av kantor Åse, men det skulle ta over et år før jeg fikk mulighet til å besøke kirken. Det hadde flere grunner, men etter lang ventetid og flere samtaler med andre organister som omtalte orgelet som et godt instrument, fikk jeg endelig tilgang til kirken. Nok et spennende instrument innenfor en times kjøretur hjemmefra. Et veldig flott orgel i et rom med god klang. Det gamle fasaden passer godt inn i kirkens interiør, noe som kanskje ikke er så rart når den ble tegnet av samme arkitekt. Spillepultens design passer godt til orgelet, mye bedre enn det forrige som jeg har sett på bilder. Enkel terasseløsning med en etasje for hvert verk. Orgelets hovedbryter og lysbryter er plassert som registertrekk, noe jeg vanligvis ikke liker, men her med god avstand og god merking fungerte det greit nok. Spillepultens mekanikk likte jeg veldig godt, manualene veldig lette og ganske presise. Koppelfunksjoner betjenes både med registertrekk og fotpedal. Svellverkets dempefunksjon var veldig god, fra veldig svak til orgelbrus.
Orgelets principalkor gav en god grunnbase i instrumentet, men det var
først og fremst de forskjellige fløytestemmene jeg likte godt. Særlig " Fløite Boure
4' " i svellverk med tremulantfunksjonen innkoblet satt jeg mye og
eksperimenterte med. Den ble også brukt i starten på begge opptakene jeg
har lagt ut. Ved å legge til Fløyte 8' ble den klangen mye varmere og
den skarpe tonen dempet litt. Obostemmen i svell hadde også sin sjarm,
men ble ikke med på noe opptak denne gang. Jeg savnet noe mer kraft i
subbass-stemmen, eller eventuelt en ekstra 16' stemme. Det ble noe bedre
ved kobling til hovedverk, men ved bruk av hovedverk til solospill ble
det litt tamt. Mixturen i hovedverk var slik jeg foretrekker, skarp og
klar. Cornetten var også fin, men den hadde enkelte toner som virket
ubalanserte, i alle fall fra min posisjon ved spillepulten. Er et elektronisk orgel like godt som et akkustisk?
Jeg oppdaget også en spillepult under trappen ned fra galleriet fremme
ved korbuen. Det viste seg å være et elektronisk orgel av typen
Johannus Ecclesia T-250. Dette er det første elektroniske
kvalitetsorgelet jeg har spilt på. Og dette er absolutt et orgel jeg
ønsker å finne under juletreet. Det hadde vært et genialt øvingsorgel,
men det gav ikke den spillegleden jeg pleier å finne i de akkustiske
pipeorglene. Det har en god disposisjon i tillegg til forskjellige
effektregister som piano, klokkespill og harpe. Det er også enkelte
solostemmer hentet fra keyboardenes verden.
Kilder: Kantor
Åse Igland Berg Stor takk til kantor i Horten kirke, Åse Igland Berg for tilgang til dette flotte instrumentet.
|
Kirkens erstatningsorgel i tiden mens pipeorgelet på galleriet ble restaurert. | Det er et elektronisk kirkeorgel levert av Johannus. Model Ecclesia T-250 |
Hovedverk | Svellverk | Pedalverk | Ryggpositi | ||||
Bordun | 16' | Geigenprincipal | 8' | Violin | 16' | ||
Prinsipal | 8' | Fløyte | 8' | Subbass | 16' | ||
Hohlfløyte | 8' | Gedacht | 8 | Cello | 8' | ||
Gamba | 8' | Salicional | 8' | Gedacht | 8' | ||
Oktav | 4' | Voix celeste | 8' | Oktav | 4' | ||
Fløyte octaviante | 4' | Fugara | 4' | Bassun | 16' | ||
Kvint | 2 2/3' | Fløite Boure | 4' | ||||
Oktav | 2' | Piccolo | 2' | ||||
Cornet III | 3 fag | Harmoniva aetera | 3 fag | ||||
Mixture IV | 4 fag | Oboe | 8' | ||||
Trompete | 8' | ||||||
Tremulant | |||||||
Normalkopler | |||||||
Pedal - Hovedverk | Pedal - Svellverk | Klaveromfang | C - G5 | ||||
Hoved - Svellverk | Pedalomfang | C - F3 | |||||
Tilbake til instrumentsiden. |
Copyright © Magnus Hagtvedt - 2015 | www.magnus-hagtvedt.com | post@magnus-hagtvedt.com | MOB: 93427909 |