Stavanger konserhus
Tilbake til
instrumentsiden.
Orgelet i orkestersalen Fartein Valen ble
bygget av det norske orgelbyggeriet Ryde & Berg, og ble innviet med
orgelfest i februar 2013.
Med 65stemmer fordelt på fire manualer og pedal er det et stort orgel
med 4554 piper og bestående av 65000 håndlagde enkeltdeler. Det første jeg så av orgelet i Stavanger Konserthus var på nettsidene til Ryde & Berg. Dette var fra tiden før orgelet sto ferdig og viste deler av det som skulle bli det ferdige orgelet. Det første jeg tenkte var: Tenk å få litt tid ved et slikt instrument, i en sal bygd for best mulig akkustikk for konserter og musikk. Jeg tok derfor kontakt med orgelets ansvarlige, konserthusorganist Nils Henrik Asheim med en forespørsel om muligheten for litt tid ved dette instrumentet. Og etter kort tid kom det positiv respons, og i månedskiftet august/september fikk jeg i underkant 2,5timer ved orgelet fordelt på to dager. Det er riktig nok ikke mye tid, men det var helt klart verdt å ta turen til Stavanger bare for dette, selv om jeg også fikk opplevd litt av Stavanger når jeg først var der.
Første møte med Stavanger Konserthus var
den imponerende høyreiste fasaden med glassfront. Etter å ha kommet inn
i foajéen ble jeg møtt av Nils Henrik, etter en kort titt inn i en
mørklagt Zetlitz gikk turen videre inn i orkestersalen Fartein Valen. Vi
kom inn omtrent midt i salen, og selv ved første øyekast var orgelet et
fantastisk syn, med en fasade som er over 10m høy og store
principalpiper plassert i front på en måte som setter fantasien i sving.
Før turen gikk bort til spillepulten ble jeg tatt med inn orgelets nedre
plan for en titt inn i dette fantastiske instrumentet. Som i Tønsberg
domkirke er det lagt stor vekt på at alle deler skal være ordentlig
utført og fine å se på. Dette gjelder alt fra byggverk til treverket som
holder pipene, med fresede kanter og linjer som følger orgelets deler.
Det var utrolig gøy å se at selv detaljer som
kun er synlig for de som skal inn i orgelet kan se, allikevel er utført
så fagmessig og stilmessig ordentlig at det like gjerne kunne vært en
del av det synlige orgelet. Det er også fasinerende hvor store
forskjeller det er på pipene i et slikt stort orgel. Den lengste er
32for, dvs. over 10meter høy, men den minste har en tonelengde på kun
18mm. Alle registerfunksjoner er behagelig og ryddig plassert i 4 rekker på hver side av spillepulten, og trykk-knapper for kontroll av RBSetzer systemet er plassert under første manual for enkel tilgang, noe som gir en enkel programmering, i motsetning til Tønsberg domkirke, hvor man må bøye seg over alle manualer for å nå frem til programmeringstastene. Trykk-knapp for stepp i programmet er det kun under første manual istedet for under hver manual som i Tønsberg domkirke. Sistnevnte løsning liker jeg personlig bedre og er kjekt hvis man spiller på et av de øvre manualsettene. I tillegg er det to fotbrytere for step frem og tilbake på sidene av svellpedaler og crescendovalse. Det er også en fotbryter for hver av koppelfunksjonene plassert i ryddige rekker utenfor steppbryterene. Selve spilletrakturen er mekanisk, mens koplene og registraturen er elektrisk. Mekanikken er veldig behagelig å spille på, og har litt tyngde, slik at det føles som et stort orgel, men allikevel ikke mer enn at det er lett å jobbe med. Chamadeverket er elektrisk styrt. Siden koplene også er elektrisk styrt er det lett å spille selv med alle kopler i bruk mot hovedverks manual. I tillegg til normalkoplene er det en superoktav fra pedal til svellverk og en suboktav fra hovedverk til svellverk.
Orgelet har som nevnt en veldig varm og god
klang, og med rommets gode akkustikk gav det meg en fantastisk glede å
trylle frem musikk. Den varme klangen er utrolig, og i motsetning til
veldig mange kirkeorgeler jeg har hørt og hatt tilgang til, er
mixturstemmene litt mindre dominante, selv om de allikevel skaper den
kontrasten jeg liker. Selv det å eksperimentere med enkle akkorder
mellom de forskjellige verkene med forskjellig registrering, leke med
akkustikken og enkle toner førte meg inn i en drømmeverden som var
vanskelig å løsrive seg fra. Nesten litt synd de ikke fikk integrert
noen form for klokkespill for å toppe det hele.
Nedenfor ligger det noen bilder fra
konserthuset |
Spillepulten til orgelet, plassert inn i orgelhuset. |
||
Hovedverk ( 1 ) | Positiv i svell ( 2 ) | Svellverk ( 3 ) |
|
||||
Principal | 16' | Gedakt | 16' | Bourdon | 16' | ||
Principal | 8' | Principal | 8' | Principal | 8' | ||
Bourdon | 8' | Rørfløyte | 8' | Bourdon | 8' | ||
Gambe | 8' | Salicional | 8' | Flûte travers | 8' | ||
Flûte harm | 8' | Dolce | 8' | Gambe | 8' | ||
Oktav | 4' | Unda maris | 8' | Voix Céleste | 8' | ||
Spissfløyte | 4' | Oktav | 4' | Oktav | 4' | ||
Kvint | 2 2/3' | Salicet | 4' | Flûte oct | 4' | ||
Oktav | 2' | Rørfløyte | 4' | Nazard | 2 2/3' | ||
Mixtur | VIII | Kvint | 2 2/3' | Octavin | 2 | ||
Cornett | V | Oktav | 2' | Plein jeu | V-VI | ||
Trompet | 16' | Ters | 1 3/5' | Basson | 16' | ||
Trompet | 8' | Mixtur | V | Trompette harm. | 8' | ||
Trompet | 4' | Cor Anglais | 16' | Basson-hautbois | 8' | ||
Trompet | 8' | Voix humaine | 8' | ||||
Clarinette | 8' | Clairon | 4' | ||||
Tremulant | Tremulant | ||||||
Chamades ( 4 ) | Pedalverk | ||||||
Bombarde | 16' | Bourdon | 32' | ||||
Tuba | 8' | Majorbass | 16' | ||||
Trompette | 8' | Principal | 16' | ||||
Clairon | 4' | Subbass | 16' | ||||
Gedaktbass | 16' | ||||||
Oktav | 8' |
|
|||||
Cello | 8' | ||||||
Gedakt | 8' | ||||||
Oktav | 4' | ||||||
Mixtur | VI | ||||||
Kontrabasun | 32' | ||||||
Basun | 16' | ||||||
Fagott | 16' | ||||||
Trompet | 8' | ||||||
Clairon | 4' | ||||||
Normalkopler for hånd og pedal | |||||||
Hovedverk - Positiv | Hovedverk - Svellverk | Hovedverk - Chamades | |||||
Positiv - Svellverk | Positiv - Chamades | ||||||
Pedalverk - Hovedverk | Pedalverk - Positiv | Pedalverk - Svellverk | Pedalverk - Chamades | ||||
Oktavkopler | |||||||
Suboktav. Hovedverk - Svellverk | Superoktav. Pedalverk - Svellverk | ||||||
Andre funksjoner | |||||||
Generalcrescendo | |||||||
Klaveromfang | C - A5 | ||||||
Pedalomfang | C - F3 | ||||||
Tilbake til instrumentsiden. | |||||||
Copyright © Magnus Hagtvedt - 2014 | www.magnus-hagtvedt.com | post@magnus-hagtvedt.com | MOB: 93427909 |